Eu5 hakkında geliştirici günlükleri yayınlanmaya devam ediyor. Peki, oyun şu an ne durumda? Bunların hepsi yazımızda.
Bildiğiniz üzere Eu5 hakkında önceki yazımızda oyunun ne zaman aralığında geçeceğini, nerelerde geçeceğini, bize açıklanan bilgileri sizlere sunmuştuk. O yazımızdan bu yana bir süre geçti ve oyun hakkında Tinto Studio geliştirici günlükleri yayınlamaya devam etti.
Şu an elimizde 3 geliştirici günlüğü yazısı var. Bunlar hakkında birçok youtuber konuştu, tartıştı ama konu soğumadan bizde üzerine bir şeyler yazalım dedik. Bu sebeple Eu5 hakkındaki son gelişmeleri sizlere bu yazımızda sunduk.
Bu yazımızda sizlere deniz savaşlarını, yeni province sistemini, estateleri anlatacağız. Çok uzatmadan yazıya geçelim o halde.
Estateler – Eu5
Oyunun estatelerinin değişime uğrayacağını önceki yazımızda sizlere belirtmiştik. Bu 5.geliştirici günlüğünde daha detaylıca estateleri anlatmış Tinto Studio. Öncelikle, estateler artık daha gerçekçi olmuş. Mesela Noble sınıfı ile Köylü sınıfı arasındaki uçurum gibi olan fark gerçekçi bir şekilde oyuna yansıtılmış.
Gerçekte nasıldır; köylüler her ne kadar kalabalık olursa olsun soylular kadar güçlü/nüfuzlu olamazlar. Geliştiriciler burada şöyle bir örnek vermiş; 1000 soylu 50 estate power sağlarken 1000 köylü 0,05 estate power sağlıyormuş.
Bu değerler, bölgeden bölgeye değişiklik göstermekle birlikte, ülkede yaptığınız reformlarla, estatelere verdiğiniz ayrıcalıklarla ve ülkenin yasalarıyla bu değerler belirlenecektir. Tabii ki eventler de bunlara dahil ama onlar hakkında daha sonra bahsedeceğiz.
Estateler hakkında bilinmesi gereken bir diğer şey ise bölgelerdir. Estatelerin etki oranları da onların bulunduğu bölgelere göre değişiklik gösterecektir. Ben burada tahmin yürütüyorum sadece ama, belki de eu4’ün ilk sürümlerinde olan estate sistemindeki, estatelere toprak verme mekaniğini tekrar oyuna getirebilirler gibime geliyor.
Bunların dışında Legitimacy, yani Crown Power’ınıza göre oyun size artılar ve eksiler sağlıyor. Taç gücünüze bağlı olarak, estate ayrıcalıklarını iptal etmenin maliyeti, yasalardaki politikaları değiştirmenin maliyeti, kabinenin verimliliği, parlamentonun beklenen maliyetleri ve diğer şeyler gibi konularda ya bonus ya da ceza alırsınız.
Eğer Crown Power’ınız düşükse estatelerinizi memnun etmeniz gerekecek yoksa parlamentoyu ne kadar toplarsanız toplayın elinize hiçbir sonuç geçmez.
Dört estate’in her birinin mevcut bir tatmini ve ona doğru ilerleyeceği bir denge vardır. Bazı esteteler ve bazı ülkeler, estate tatmininin dengeye diğerlerine göre daha hızlı ilerlemesini sağlayacak. Her estete’in, memnuniyetlerinin tüm ülkeyi etkilediği, estete türü başına 2 faktörü vardır; burada %50’nin üzerindeki memnuniyet, bonus sağlarken ve altındaki memnuniyet, ceza verir.
Eğer Estate tatmin oranı %25’in altında ise, Estateler artık vergi vermeyecek. Daha da kötüsü ise o bölgede yaşayan ve o estate’e bağlı popülasyon isyan çıkarmaya daha yatkın olacak. Belki de İç Savaş çıkacak.
- Soylu sınıfı sizin prestijinizi ve düşman casusları etkiler.
- Ruhban sınıfı sizin teknoloji araştırma hızınızı ve diplomatik itibarınızı etkiler.
- Tüccar sınıfı sizin tüccar gücünüzü ve üretim verimliliğinizi etkiler.
- Sıradanlar(Köylüler) sizin yiyecek üretiminizi ve istikrar maliyetinizi etkiler.
Köylü sınıfı yeni bir estate olacak. Bu sebeple bu sınıf daha da ilginçleşiyor. Ayrıca oyunda yemek mekaniği eklenmiş sanırım. Çünkü geliştirici sayfasında direk ‘food’ olarak yazıyor. Bunlar ilginç.
En önemlisi de her ülkenin kendi özel estate birimleri olacakmış. Her biri birbirinin aynısı estatelere sahip ülkelerden ziyade kendi özel estateleri olan ülkeler.
Köy, Kasaba, Şehir… – Eu5
Başka bir önemli mekanik daha. Arkadaşlar bu mekanik bir bölgenin popülasyon alması ve gerekli yatırımların yapılmasıyla büyümesini belirtiyor. Çok basit anlatacağım; neredeyse hiç bir insanın yaşamadığı bir bölge seçtiniz diyelim. Oradaki insanları öncelikle istihdam ediyor, ihtiyaçlarını gidermelerini sağlıyorsunuz.
Ardından o bölge yavaş ama istikrarlı bir şekilde büyümeye devam ediyor. Ve yavaşça o bölge köy, kasaba, şehir, ilçe ve il oluyor. Eu4’deki province sistemine benzer bir şey ama çok daha gelişmiş hali. Önceki gibi development basıp bir anda oranın büyümesi gibi bir saçmalık olmuyor. Her şey daha gerçekçi bir şekilde yapılmış.
Ayrıca oyundaki building sistemi de komple değişecekmiş. Kısaca oyundaki province sistemini komple değiştirdiklerini söylüyor ekip.
Otonomi ve Altyapı – Eu5
Oyunda Eu4 oynamış olanların bileceği bir otonomi sistemini geliştirmişler. Mesela ülkenizdeki bir toprak, başkentinize ne kadar uzaksa ve arazi tipi ne kadar zorluysa, orayı yönetebilmeniz, orayı kontrol altında tutabilmeniz o kadar zorlaşıyor. Başkentinize yakın olan illerin otonomisi o kadar az oluyor ki bu da size çeşitli faydalar sağlıyor.
Kısacası önceki yazımızda bahsettiğimiz Eu3’ün Ademi Merkeziyetçiliği ve Merkeziyetçilik mekaniği gibi. Merkezden ne kadar uzaktaysa şehir, o kadar debuff yer gibi bir şey. Aşağıdaki görselde de %56 otonomisi olan bir şehrin aldığı bufflar ve debuffları göreceksiniz.
Araya şunu da sıkıştırayım. Ademi Merkeziyetçiliğin yüksek olduğu şehirlerde yukarıda da gördüğünüz üzere oradan toplanan verginin belli bir kısmını toplayabiliyorsunuz. Geri kalan kısmına ne olduğunu ise o toprağı yöneten estate’e soruyoruz. Sizin yerinize o, sizin toplayamadığınız vergiyi topluyor ve (muhtemelen) kesintili olarak size geri ödüyor.
Şimdi de altyapıdan bahsedelim. Yukarıdaki görseli dikkatlice izlerseniz Stockholm’ün içinde siyah çizgiler göreceksiniz. Bunlar yol arkadaşlar. Buradan da Eu5’e altyapının geleceğini anlıyoruz. Birçok Paradox oyununda olan sistem sonunda Eu5’e de geliyor. Bu sayede oyun artık daha da detaylaşacak.
Mesela ikmal sorunu gibi konular bu altyapıyla doğrudan etkileşimde olacak diyebiliriz.
Denizcilik – Eu5
Denizcilik ve deniz savaşları hakkında anlatılmaya değer pek bir şey yok gibi görünüyor ne yazık ki arkadaşlar. Bizimle paylaştıkları sadece yukarıdaki görsel ve Eu4’de olan sistemin aynısı. Bu konuda oyuncular oldukça endişeli ve kaygılı.
Bunun hakkında yapımcılar oyuncuların endişelerini görmüş olduklarını düşünüyorum. Bununla alakalı yeni açıklamalar yaparlar umarım. Çünkü her Paradox oyunun neredeyse ortak sorunu denizler. Bu konu üzerine ne yazık ki yeterli ilgi gösterilmiyor.
Yazımızın sonuna geldik arkadaşlar. Daha detaylı bilgileri geliştirici günlükleri yayınlandıkça yazacağız. Bizi takip etmeyi unutmayın.
Daha detaylı bilgi için benimde severek izlediğim Arts of War kanalının videolarını izleyebilirsiniz.
- Rimworld Benzeri Oyunlar, Hayatta Kalma Oyunları
- En İyi Tycoon Oyunları PC, Düşük Sistem Gereksinimli Oyunlar