İçindekiler
ToggleCivilization serisi köklü bir strateji serisidir. Biz de sizin için serinin son çıkan oyunu olan Civilization 6 Rehberini hazırladık. Rehbere geçelim.
Öncelikle şunu belirtmekte fayda var, bu rehber size yol gösterecek tarzda bir rehber olacak. Bu sebeple oyun hakkında detayları göremeyebilirsiniz. Oyunu bilen arkadaşlar için de biraz hatırlatıcı gibi bir rehber. Daha çok oyunun mekaniklerini, oynanış tarzlarını ve birkaç şeyi daha sizlere anlatacağım. Zaten bunları bilerek oyunu rahatlıkla, yabancılık çekmeden oynayabilirsiniz.
Zaman içinde de oyun hakkında bilmediğiniz diğer birçok şeyi öğreneceksiniz. Oynaya oynaya oyunu kavrayacak ve ustalaşacaksınız. En sonunda Civilization 6’yı Tall oynamanın tadına varacaksınız. Daha fazla uzatmadan rehberimize geçelim.
Ana Oyun – Civilization 6 Rehber
Oyun, iki farklı oyun moduna sahiptir. Birincisi, sandbox tarzında olan, kendi hikayenizi yazabildiğiniz, kafanızın estiği gibi oynayabileceğiniz bir gameplay sunar. Diğeri ise oldukça az bir kısmın oynadığı ve oyunda bazen varlığının bile unutulduğu senaryo modudur. Bu senaryo modu da, adından da anlaşılabileceği üzere, farklı olay ve durumlarda olan medeniyetleri, size verilen hedefleri yerine getirerek tamamlamak üzerine.
Bu oyun modları hakkında uzun süre konuşmaya gerek yok. Sadece bunlara eklenebilecek birkaç şey daha var. Onlar da dlcler ile gelen oyun modu seçenekleri. Mesela oyuna zombileri ekleyebildiğiniz bir dlc bile var. Oynadıkça bunları da öğrenirsiniz.
Şimdi asıl önemli olan konulara geçelim.
Liderler ve Medeniyetler
Bu konuya gelmişken şuna da değineyim. Bu rehber, oyunun sandbox modunu esas alınarak hazırlanmıştır. Bu sebeple anlatacağım çoğu şey sandbox modu için geçerlidir. Liderlere gelecek olursak…
Oyunda oynanabilir 50 farklı medeniyet, 78 farklı lider bulunmaktadır. Bu lider ve medeniyetlerin hepsinin birbirinden farklı özellikleri bulunur. Bunların hepsini burada anlatamayız ama size bu özelliklerin neye, nelere göre verildiğiniz söyleyebiliriz. Civ serisi tarihi bir oyun olduğu için bu medeniyet ve liderlerin özellikleri de tarihe göre belirlenmiştir.
Mesela, oyunda Kanuni’nin yönettiği Osmanlı bulunuyor. Bu medeniyetin özellikleri arasında, sadece osmanlıya özel bir yapı olan Grand Bazaar, yani büyük çarşı bulunuyor. Lider olan Kanuni’nin özellikleri arasında ise sadece Kanuni’ye özel bir birlik olan Yeniçeriler bulunuyor.
Resim(Kanuni – Osmanlı)
Bu tür birçok farklı medeniyet ve lider bulunuyor. Hepsini detaylı incelemek için oyunun wikisine gidebilirsiniz. Biz sizin için kısaca oyunda bulunan tüm lider ve medeniyetlerin özetini aşağıdaki tabloya çıkarttık, inceleyebilirsiniz.
Evet bu şekilde de liderler ve medeniyetler bölümünü tamamlamış olalım. Dahasını öğrenmek için wikiye bakabilir ya da zamanla oyunu oynayarak da öğrenebilirsiniz.
Oyuna Başlarken… – Civilization 6 Rehber
Medeniyetinizi ve lideriniz seçtiniz, oyun ayarlarınızı da yaptığınızı varsayıyorum. Sonunda oyunu kuruyor ve başlıyorsunuz. Önünüzde iki birim var. Bunlardan biri bayrak taşıyan settler adlı birim. Yani göçmen, yerleşimci ya da kurucu. Bu birimin görevi şehir kurmaktır. Diğer birim ise, sopa simgeli, savaşçı birimidir. Savaşçı, oyun başladığında sizin settlerınızı korumanızı sağlar.
Oyun başında yaklaşık 2-3 çağ boyunca oldukça çok barbar olur. Barbarlar ilk turdan bile sizin birimlerinizin doğduğu yerde spawnlanabilir. Bu oldukça düşük bir ihtimal ama yine de olabilir. Şimdi ilk yapmanız gereken settlerınıza tıklayıp, oyunun size önerdiği bir yerde yerleşiminizi kurmak.
Bundan önce size birimler hakkında birkaç bilgi vermekle başlayayım. Oyunda hareket/eylem puanı dediğimiz bir değer bulunur. Bu hareket/eylem puanı biriminizin bir tur içerisinde hareket edebileceği alan miktarını simgeler. Bir birime tıkladığınızda, o birimin etrafında mavi çizgili sınırları olan dairemsi bir şey göreceksiniz. İşte o dairenin içinde kalan alanlar sizin bir tur içine hareket edebileceğiniz yerleri ifade eder.
Bunun dışında bu puan, o birimle yapabileceğiniz eylemleri ifade eder. Mesela, o birimin tüm puanını hareket etmeye harcadıysanız, o birim ne savaşabilir ne de farklı bir eylemde bulunabilir. Şimdi oyun başı yapmanız gerekenlere gelelim
Şehir yapmak içinde settlerınızı oyunun önerdiği bir alana götürerek, sağ alt tarafta birim eylemlerinin bulunduğu yerde yerleşim butonuna basın. Ve şehriniz kurulmuş bulunuyor.
Şehir mekanikleri ve dahasını aşağıda ki bir başlıkta anlattım oradan detayları edinebilirsiniz.
Şu an yapmanız gereken, artık elinizde bulunan savaşçı birimi ile biraz keşif yapmak olabilir. Eğer yakınlarınızda barbar kampı ya da herhangi bir barbar birimi varsa o biriminizi uzaklara yollamayın. Çünkü oyunda herhangi bir birim sizin yerinizi tespit ederse, yapay zeka daha büyük bir güç toplayıp çok geçmeden size saldırmaya başlayabiliyor.
Çağlar – Civilization 6 Rehber
Oyunun önemli mekaniklerinden bir diğeri de çağ mekaniği. Bu mekanik sayesinde tıpkı tarihte olduğu gibi çağ kapanıp, çağ açılıyor. Ve de tıpkı her çağ bir veya birden çok medeniyetin sonu olduğu gibi bu mekanikte bunu amaçlıyor. Oyun akmaya devam ettikçe, zaman geçmeye devam ettikçe yeni çağlar başlıyor ve bu çağlarda da hayatta kalmak için ya da daha güçlü olabilmek için yapmanız gereken görevler, hedefler var.
Mesela ilk çağda her ne kadar yer, ne kadar fazla medeniyet keşfederseniz o kadar fazla çağ puanı kazanıyorsunuz. Eğer içinde bulunduğunuz çağın süresi dolduysa ve bu sürede sizin çağ puanınız gereken miktarın altında kaldıysa Karanlık Çağ dediğimiz çağa giriş yapıyor medeniyetiniz. Yok, eğer o sınırı geçtiyseniz hiçbir şey olmuyor onun yerine Normal Çağ’dan devam ediyorsunuz.
Eğer daha da fazla yaptıysanız, çağ puanı sınırını da aştıysanız oyun sizin medeniyetinizi Altın Çağ’a sokuyor. Şimdi bu çağların ne olduğuna bir bakalım. Öncelikle, birazdan aşağıda bahsedeceğim, politika dediğimiz başka bir oyun mekaniği devreye giriyor. Sizden medeniyetinizin politikasını seçmenizi istiyor. Karanlık Çağ’da iseniz politikalarınız bir kısmı hem dezavantajlı hem de avantajlı oluyor.
Normal Çağ’da ise hiçbir dezavantajı olmayan normal politikalar sizi karşılıyor. Eğer Altın Çağ’da iseniz politikalarınız daha da fazla avantaj sağlıyor olacak. Ayrıca Karanlık Çağ’ın ve Altın Çağ’ın kendince başka farklı sağladığı modifikasyonlar var. Mesela politikalardan ayrı olarak Altın Çağ’ında halkınızın size daha fazla sadık olması gibi gibi.
Çağlar hakkında bilmeniz gereken bir diğer şey ise İthaf (Dedication) Sistemidir. Bu sistem çağlara çok önemli özellikler getirir. Çağ bittiğinde oyun sizin ithaf seçmenizi ister. Bu ithaflar sizin gelecek çağda nasıl fazladan çağ puanı kazanacağınızı belirler. Mesela tüccar biriminiz iki şehir arasındaki bir turunu tamamladığında 1 çağ puanı kazanmak gibi.
Ayrıca bir diğer bilinmesi gereken konu da Şehir Devletlerinin çağ puanına katkılarıdır. Şehir Devletlerini aşağıda farklı bir başlık açtım, oradan detaylara bakabilirsiniz. Oyunda Şehir Devletleri size belli başlı hedefler, görevler verirler. Eğer bu hedefleri/görevleri tamamlarsanız bu devletler size çağ puanı sağlar. Aklınızda bulunması gereken bir diğer özellikte buydu.
Şimdi sizlere oyunda bulunan çağların isimlerini ve özelliklerini aşağıdaki tabloda veriyorum.
İtahlar(Dedication) | Normal/Karanlık Çağ Etkileri | Altın Çağ Etkileri | Class. | Med. | Ren. | Ind. | Mod. | At. | Inf. | Fut. |
Monumentality | Her Özel/Uzmanlık Alanı inşa ettiğinizde +1 Çağ Puanı kazanın. | İnşaatçılar için +2 Hareket. Sivil birimler İnanç ile satın alınabilir. Yerleşimcilerin ve İnşaatçıların Satın Alımları %30 daha ucuzdur. | ✓ | ✓ | ✓ | |||||
Pen, Brush and Voice | Bir İlham tetiklediğinizde ve Great Work yuvasına sahip bir bina inşa ettiğinizde +1 Çağ Puanı kazanın. | İlham, Sivil maliyetlerin ek %10’unu sağlar. Her şehir için Uzmanlık Alanıi başına +1 Kültür. | ✓ | ✓ | ||||||
Free Inquiry | Bir Evreka’yı tetiklediğinizde ve Bilim sağlayan bir bina inşa ettiğinizde +1 Çağ Puanı kazanın. | Evreka, Teknoloji maliyetlerinin ek %10’unu sağlar. Ticari Merkezler ve Limanlar, Altın bonuslarına eşit Bilim sağlar. | ✓ | ✓ | ||||||
Exodus of the Evangelists | Bir şehri ilk kez kendi dininize dönüştürdüğünüzde +2 Çağ Puanı kazanın. | Misyonerler, Havariler ve Engizisyoncular için +2 Hareket; yeni eğitilmiş olanlar +2 Yük alırlar. Tur başına +4 Great Prophet puanı. | ✓ | ✓ | ✓ | |||||
Hic Sunt Dracones | Yeni bir kıta veya Doğa Harikası keşfettiğinizde +3 Çağ Puanı kazanın. Barbar olmayan bir deniz birimini öldürdüğünüzde +1 Çağ Puanı. | Başkentinizden farklı bir kıtaya kurulan şehirler tur başına +3 Vatandaş Nüfusu ve +2 Sadakat kazanır. Donanma ve Gemiye Binmiş birimler +2 Hareket kazanır. | ✓ | ✓ | ✓ | |||||
Reform the Coinage | Bir Ticaret Rotasını başarıyla tamamladığınız her defasında +1 Çağ Puanı kazanın. | Tüccarlarınız Yağmalanamaz. Uluslararası Ticaret Yolu, yabancı şehirdeki uzmanlık Bölgesi başına +3 Altın sağlar. | ✓ | ✓ | ✓ | |||||
Heartbeat of Steam | İnşa edilen her Endüstriyel veya sonraki bina için +2 Çağ Puanı kazanın. | +%10 Üretim Sanayi Çağına ve sonraki harikalara doğru üretim. Kampüs bölgesinin Bilim bitişiklik bonusu aynı zamanda Üretim de sağlar. | ✓ | ✓ | ||||||
To Arms! | Çatışmada Barbar olmayan bir Birlik’i her öldürdüğünüzde +1 Çağ Puanı kazanın ve savaşta Barbar olmayan bir Orduyu her öldürdüğünüzde +2 Çağ Puanı kazanın. | Resmi savaşa göre %75 daha az savaş çığırtkanı cezaları veren ve hedefi İhbar ettikten hemen sonra kullanılabilen özel bir Casus Belli’nin kilidini açar. +%15 Üretim Askeri birliklere yönelik üretim. | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ||||
Wish You Were Here | Çıkarılan her Artefakt Eseri için +1 Çağ Puanı kazanın. | Valisi olan şehirler Dünya Harikalarından %50 Turizm almaktadır. +%100 Turizm Tüm Milli Parklara. | ✓ | ✓ | ✓ | |||||
Bodyguard of Lies | Her başarılı saldırı operasyonu için +1 Çağ Puanı kazanın. | Casusların düşman şehirde varlıklarını tesis etmeleri zaman almaz. Tüm saldırgan casusluk operasyonlarını tamamlama süresi %25 azaldı. | ✓ | ✓ | ✓ | |||||
Sky and Stars | İnşa edilen her Havaalanı binası için +1 Çağ Puanı kazanın. Her Harika Kişi Kazanıldığında +1 Çağ Puanı kazanın. | Atom Çağında ise Gelişmiş Uçuş, Nükleer Fisyon ve Roketçilik için Evreka’nın kilidini açar. Bilgi Çağında Uydular, Robotik, Nükleer Füzyon ve Nanoteknoloji için Evreka’nın kilidi açılırsa. Tüm Hava Birimleri için +%100 XP kazanıldı.Yalnızca GS, Bilgi Çağındaysa Uydular, Nükleer Füzyon ve Nanoteknoloji için Evreka’nın kilidini açar. Gelecek Çağda seçildiğinde Akıllı Malzemeler, Tahmin Sistemleri ve Dünya Dışı Görev için Evreka’ların kilidi açılır. Tüm Hava Birimleri için +%100 XP kazanıldı. Alüminyum madenleri tur başına +2 kaynak daha biriktirir. | ✓ | ✓ | ✓ | |||||
Automaton Warfare | Barbar olmayan bir birimi Dev Ölüm Robotu ile her öldürdüğünüzde +1 Çağ Puanı kazanın. | Başkentinizde bir Dev Ölüm Robotu kazanın. Tur başına 3 Uranyum alın. Uranyum madenleri tur başına +1 kaynak daha biriktirir. | ✓ | ✓ |
Şehirler – Civilization 6 Rehber
Artık ilk şehrinizi kurdunuz ve üretim için hazırsınız. Oyun başında ilk üretmeniz gereken şey bence gözcü (scout)’dür. Gözcü sayesinde, size az önce Çağlar kısmında anlattığım çağ puanı kazanabilirsiniz. İlk çağ ne kadar yer keşfederseniz o kadar iyidir. İkinci olarak bir savaşçı daha ya da işçi üretebilirsiniz. O sizin oynayış biçiminize göre değişiklik gösterebilir.
Mesela pek büyük olmayan bir adada oyuna başladınız ve adanın çoğu yerini araştırdınız. Eğer o adada barbar ya da barbar kampı yoksa sizin için çok iyi. Direk işçi üretimine başlayabilirsiniz. Bu sayede hızlıca medeniyetinizi geliştirmeye başlayabilir, ekonominizi kalkındırabilirsiniz. Bu anlattıklarım biraz oyun stratejilerine kaçıyor bu sebeple hemen şehir mekaniklerine döneceğim.
Şehir kurduğunuzda ilk olarak 1 nüfusa sahip oluyorsunuz. Buradaki 1 nüfusu, 1 milyon şeklinde düşünebilirsiniz. Oyun daha basit olsun diye birçok şey tek ve çift basamağa indirilmiş durumda. Şehirdeki nüfus zaman geçtikçe artar ama nüfusun artmasında ki diğer faktörler, şehrin çevresinde bulunan, şehre gıda sağlayan kareler ve şehrin içindeki bina ve yapılardır.
Bu kare alanlarda doğal kaynaklar, stratejik kaynaklar ve diğer kaynaklar bulunur. Bunlar hem şehirinizin hem de medeniyetinizin gelişimine katkı sağlar. Şehrinizin etrafında ne kadar bu tür kaynak varsa o kadar iyidir. Şehirlerinizi mümkün oldukça birbirine ve bu kaynaklara yakın kurmaya çalışın.
Eğer bir şehir sizin başkentiniz ve diğer şehirlerinizden ne kadar uzaksa isyan çıkma olasılığı o kadar yüksektir. Eğer ki isyan çıkarsa, o şehri elinizden kaybediyorsunuz. Bununla da kalmıyor ve o şehir oyundaki her medeniyetin ve şehir devletinin düşmanı oluyor. Önüne gelen her şeye saldırıyor. Yani buna dikkat edin.
Kentleşme
Bunun dışında şehrinizin büyümesi ile alakalı bilmeniz gereken bir diğer şey ise Kentleşmedir. Tüm şehirlerin kaldırabileceği bir nüfus sınırı vardır. Eğer o sınırı aşar, yani olması gerekenden çok daha fazla nüfus bulundurursanız şehirde, ev sıkıntısı baş gösterir. Bununla birlikte nüfus büyümesi durur ve şehir de bir takım sıkıntılar baş gösterir.
Genişleme
Şehrinizin sınırları her 1 nüfus arttıkça genişler. Bu genişleme yapay zekanın en makul gördüğü alana doğru olur. Etrafınızda size en büyük faydayı sağlayabilecek neresi varsa oraya doğru büyür. Mesela, şehir sınırlarınızın hemen dışında stratejik bir değere sahip olan demir madeni bulunuyor. Yapay zekada bir sonraki nüfus artışında sınırlarını bu demire doğru büyütüyor ve madeni şehir sınırları içine alıyor.
Bu genişlemeyi izleyebileceğiniz bir alan bile bulunuyor. Şehirinize tıkladığınızda insan yüzüne benzer bir buton göreceksiniz. O butona bastığınızda genişlemeyi izleyebilir, yönetebilir ve şehrin kaynaklarını idare edebilirsiniz.
Mutluluk (Amenities)
Ayrıca oyunda Keyfe Katkıda Bulunma/Eğlenme/Kolaylıklar (Amenities) olarak adlandırılan bir şey daha var. Bir şehir düşünün, o şehirde sadece iş, fabrika ve evler var. Eğlence mekanları, rahatlayabileceğiniz alanlar vesaire bunlardan hiçbiri yok. Ne kadar bunaltıcı ve rahatsız edici, değil mi? İşte Amenities dediğimiz şey de bu oluyor. Kısaca Civ5’teki Mutluluk gibi düşünebilirsiniz.
Bu, şehirde az önce saydığım eğlence mekanlarının yokluğu sebebiyle ortaya çıkar. Amenities şehrinizde baş gösteriyorsa, o şehir birçok eksiyle karşılaşır. Ama aynı zamanda popülasyon mutluysa size artı da sağlayabilir. Bu eksiler ve artılar aşağıdaki tablodaki gibidir.
Memnuniyet Seviyesi | Vanilla ve Rise and Fall | Gathering Storm |
Estetik | Gerekenden en az 3 fazla Mutluluk. Tüm Gıda Dışı Gıda verimleri %10 artar ve Vatandaş Nüfus artışı %20 artar. | Gerekenden en az 5 fazla Mutluluk. Tüm verimler %20 artar. |
Mutlu | 1-2 Mutluluk gereğinden fazla. Tüm Gıda Dışı Gıda verimleri %5 artar ve Vatandaş Nüfus artışı %10 artar. | 3-4 Mutluluk gereğinden fazla. Tüm verimler %10 artar. |
İdare Eder | İhtiyaç olduğu kadar (1-2) Mutluluk. Hiçbir bonus veya ceza uygulanmaz. | İhtiyaç olduğu kadar (0-2) Mutluluk. Hiçbir bonus veya ceza uygulanmaz. |
Memnuniyetsiz | İhtiyaçtan az (1-2) Mutluluk. Tüm Gıda Dışı Gıda verimleri %5 azalırken Vatandaş Nüfus artışı da %15 azalır. | İhtiyaçtan az (1-2) Mutluluk. Tüm Gıda Dışı Gıda verimleri %10 azalırken Vatandaş Nüfus artışı da %15 azalır. |
Mutsuz | İhtiyaçtan az (3-4) Mutluluk. Tüm Gıda Dışı Gıda verimleri %10 azalırken Vatandaş Nüfus artışı da %30 azalır. | İhtiyaçtan az (3-4) Mutluluk. Tüm Gıda Dışı Gıda verimleri %20 azalırken Vatandaş Nüfus artışı da %30 azalır. |
Huzursuz | İhtiyaçtan az (5-6) Mutluluk. Tüm Yiyecek Dışı Yiyecek getirileri %30 azalır ve Asi birimleri ara sıra şehrin topraklarında ortaya çıkar. | İhtiyaçtan az (5-6) Mutluluk. Tüm Yiyecek Dışı Yiyecek getirileri %30 azalır ve Asi birimleri ara sıra şehrin topraklarında ortaya çıkar. |
İsyankar | İhtiyaçtan az (en az 7) Mutluluk. Tüm Yiyecek Dışı Yiyecek getirileri %60 azalır ve Asi birimleri şehrin topraklarında daha sık ve daha fazla sayıda ortaya çıkar. | İhtiyaçtan az (en az 7) Mutluluk. Tüm Yiyecek Dışı Yiyecek getirileri %40 azalır ve Asi birimleri şehrin topraklarında daha sık ve daha fazla sayıda ortaya çıkar. |
Peki, Mutluluğu nasıl arttırabiliriz? Bunu şehirdeki yapılar ve mor (lüks) kaynaklarla arttırabiliriz. Eğer şehrinizin yakınında lüks kaynak varsa onları işleyin. Bu size mutluluk sağlayacaktır. Bunun dışında şehrinize yapacağınız bazı binalar Mutluluk sağlıyor. Bunu oyunda göreceksiniz.
Sadakat
Bir diğer önemli şey ise Sadakat. Sadakat’e yukarıda biraz değinmiştim ama nelerden etkilendiğini söylememiştim. Sadakat, o şehrin sizi ne kadar sevdiğine, şehrin diğer şehirlerden uzaklığına göre ve diğer medeniyetlerin o şehir üzerindeki etkisine göre değişiklik gösterebilir. Çok basit bir şey olduğunu düşünüyorum bunun. Yani Sadakat ne kadar azsa o şehir o kadar kolay elinizden çıkabilir.
Üretim Hızı
Üretim hızı, sizin şehrinizin etrafındaki alanların verdiği üretim puanlarına, yapıların puanlarına ve diğer faktörlere göre değişiklik gösterir. Bir birim veya yapı oluştururken bu üretim puanları sizin işinizi oldukça kolaylaştırıyor.
Harikalar/Dev Yapılar (Wonders)
Harikalar, oyundaki bir diğer önemli unsurdur. Bunlar, dünya üzerinde şimdiye dek yapılmış, insanoğlunun hayret ettiği, şaştığı, estetik olan, güzel görünen yapılardır. Örnek vermem gerekirse Özgürlük Heykeli, Brandenburg Kapısı, Eyfel Kulesi ya da Londra Saat Kulesi gibi.
Bunları yapmak bir hayli zaman alıyor ama yapınca size çok büyük faydaları dokunuyor. Tabii ki bu faydalar, harikadan harikaya göre değişiklik gösterebiliyor. Biri askeri faydalar sağlarken bir diğeri ekonomik anlamda fayda sağlıyor. Ve tek bununla kalmıyor. Bir harika yapmak size çağ puanı sağlıyor ki bu da bir hayli önemli.
Satın Alım
Oyunda üretebileceğiniz neredeyse her şeyi, harikalar hariç, satın alabiliyorsunuz şehirler üzerinden. Satın alırken kullanacağınız metalar altın ve inançtır. İnançla alabileceğinzi birimler ve yapılar oldukça sınırlı olmakta birlikte, inançla, dini birimler alınabilir. Bunun dışında altın ile neredeyse her şey alınabilir ama her alışınızda, o ürünün fiyatı biraz daha atıyor.
Late-game’e doğru çok kullanışlı bir mekanik. Bu yüzden ekonominizi sağlam tutmanızı öneririm.
Ticaret
Ekonomi diye ayrı bir başlık açabilirdim ama oyunda ekonomi neredeyse ticaretten ve bina yapmaktan geçtiği için buna gerek duymadım. Zaten Şehirler kısmında kentleşme hakkında bahsettim bu yüzden direk ticarete geçmeyi uygun gördüm.
Ticaret oyundaki bir diğer önemli mekanik. Tarih boyunca insanoğlu öyle ya da böyle birbiri ile temasta bulunmuştur. Bunun başında ise Ticaret gelmektedir. Ticaret sayesinde toplumlar farklı kültürler, diyarlar, alanlar, gelenekler ve teknolojiler keşfetmiştir. Buradan da çıkarabileceğiniz üzere Civilization 6, tüm bu saydıklarımı Ticarete eklemiş durumda.
Şimdi hemen bir başlangıç yapalım. Oyunda ticarete başlamak için önce Tüccar üretebilmeniz gerek. Genelde belli bir kültürü araştırdıktan sonra tüccar üretebilmeye başlıyorsunuz ama bunun da bir sınırı var. Başlangıçta 1 tüccar sınırınız oluyor. Bu sınır şehirlerinize ticaretle alakalı binalar yaparak arttırabilirsiniz.
Tüccar ürettikten sonra oyun sizden bunu bir şehirle ticaret yaptırmanızı isteyecek. burada farklı bir medeniyetin şehirlerini seçebilir ya da kendi medeniyetinizin topraklarınızı seçebilirsiniz. Farklı bir medeniyetin topraklarını seçmek genellikle kültür, bilim, din ve altın sağlar.
Ancak olur da kendi medeniyetinizin topraklarını seçtiniz, işte o zaman size sağlayacağı faydalar daha farklı olur. Çoğunlukla üretim, altın ve yine altın sağlar. Burada en dikkat edilmesi bence üretim olacaktır. Eğer üretimi az olan bir şehriniz varsa ve tüccarınızı gelişmiş bir şehirden buraya ticaret yapması için görevlendirirseniz, o şehir de hızlı bir şekilde gelişmeye başlayacaktır.
Üretime de faydası olacağı için her iki şehirde de birimler ve yapılar normalden daha hızlı üretilecektir. Ticaret hakkında daha fazla konuşabiliriz ama rehber düşündüğümden de uzun oldu. Bu sebeple burada bırakacağım. Geri kalanını oyunu oynayarak deneyimleyebilirsiniz.
Askeri
Askeriyeyi anlatması hem çok karmaşık hem de oldukça basit aslında. Çünkü oyunun yapısı gereği askeri anlamda pek strateji yapmanıza gerek yok. Ancak şehir kuşatmaları, hangi birimin hangi birime karşı zayıf olduğu, askeri teknoloji farkları ıvır zıvır derken uzayıp gidityor.
Sizin de kafanızı fazla karıştırmadan buna hızlıca değineceğim. Teknoloji = Üstün Güç. Evet, bu kadar basit. Eğer oyunda askeri teknolojiniz üstünse bu oyun bitmiş demektir. Düşman her ne kadar fazla birime sahip olursa olsun, teknolojik olarak ondan birkaç teknoloji öndeyseniz birkaç birimle bile düşmanı def edebilirsiniz
Geri kalan detayları oyunu oynadıkça edinebilirsiniz.
Bilim
Bilim konusu oyundaki en en önemli konu olabilir. Yukarıda da belirttiğim gibi, gerek savaşlarda olsun, gerek ekonomi de olsun, teknoloji/bilim sizin oyunu kazanmanızı sağlayacak yegane mekanik.
Bilim puanı dediğimiz bir şey var. Bu puan siz okul, akademi ve bununla alakalı binalar inşaa ettikçe artacaktır. Aşağıya da teknoloji ağacını koydum. Oradan teknolojilere bakabilirsiniz.
Kültür
Kültür çok ayrı bir mekanik. Mesela Ticaret kültür araştırmaları ile oluyor. Şunu karıştırmayın bu arada. Oyunda Kültür araştırmaları diye ayrı bir bölüm var. Yani bundaki araştırmalar Toknoloji araştırmaları arasında değil. Bunlar ise oyundaki kültür puanımıza göre araştırılıyor. Mesela kültürünüz 100 ise kültür araştırmalarını oldukça hızlı yapabilirsiniz.
Ayrıca Kültür, oyundaki birçok şeyi de etkiliyor. Örnek vermem gerekirse, oyunda ilk başladığınızda sınırlarınız açık oluyor ama ilerledikçe Early Empire adında bir kültür araştırması karşınıza çıkıyor. Eğer bunu araştırırsanız, diğer medeniyetlerin birimleri sizin sınırlarınızı geçemiyor.
Bunun gibi birçok detay kültür tarafından etkileniyor.
Politikalar, Yönetim Biçimleri
Bunun yanında kültür, oyunda bir diğer önemli mekanik olan Politikaları etkiyor. Politikaların bulunduğu bir panelde ülkenizin nasıl bir biçimde evrimleşmesi istediğinizi oradan yönetiyorsunuz. Mesela sadece para kazanıp, kimseye salça olmadan mı oynamak istiyorsunuz? O zaman politikalar kısmından, kültür araştırmalarından açtığınız, politikalardan gözünüze en uygun olanı ekonomi bölümüne yerleştirin.
Ya da militarist bir devlet mi kuracaksınız? İşte ona uygun politikalar da mevcut. Kısaca politikalar böyledi. Şimdi yönetim biçimlerine geçelim. Yönetim biçimleri de bu politikalarla içli dışlı bir mekanik. Mesela kaç adet, hangi bölümlerden politika seçebileceğinizi yönetim biçimleri belirliyor.
Kültür araştırmalarında devam ettikçe bu yönetim biçimleri açılacak ve devletiniz ona göre şekillenecek. Faşist, Komünist, Demokrat…
Yeni başlayanlar için Hammurabi biçilmiş kaftandır. Gerek sağladığı özellikler olsun gerekse babil medeniyetinin etkileri olsun, oyunu ilk defa oynayanlar için işleri oldukça kolaylaştıracaklardır.
Osmanlı bulunuyor ve Osmanlıyı Kanuni ile birlikte yönetebiliyorsunuz.
Rehberimizin sonuna geldik. Bazı yerleri atlamış olabilirim kusura bakmayın. Bu rehberi yazarken 5 saat uğraştım, yaklaşık 4 bin kelime yazmışım. Umarım verdiğim emeğe değer ve yine umarım hoşunuza giden bir rehber olmuştur. Her şeyi basitleştirerek anlatmaya çalıştım. Anlamadığınız bir yer olursa yorumlarda belirtebilirsiniz.
Okuduğunuz için teşekkürler. Bizi takip etmeyi unutmayın.
- En İyi 9 Minecraft Köy Seedi, En İyi Köyler
- EU4 Hileleri, EU4 Hile Kodları, Ülke Etiketleri ve Daha Fazlası